Presupusă fraudă cu remorchere de 7 milioane de euro, anchetată în România de Parchetul European
Două remorchere multifuncționale au fost cumpărate printr-un contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019.
Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 28 Martie 2024, 09:20 • Actualizat: 28 Martie 2024, 10:22
Parchetul European (EPPO), biroul din Cluj-Napoca, a făcut 12 percheziții, miercuri, 27 martie, în cadrul unei anchete ce vizează e o suspiciune de fraudă legată de achiziția a două remorchere pentru Delta Dunării de Jos. Prejudiciul ar fi fost de aproximativ 7 milioane de euro.
Au fost vizați funcționari ai Administrației Fluvială a Dunării de Jos Galați (AFDJ) și ai Autorității Navale Române (ANR), potrivit unui comunicat al EPPO.
Trei percheziții au avut loc miercuri dimineață în trei instituții publice - una în județul Galați și două în județul Constanța. Alte șapte percheziții au avut loc la domiciliile funcționarilor publici care lucrează pentru aceste instituții, iar două au avut loc la firme private.
Cum ar fi fost făcute achizițiile frauduloase
Potrivit probelor strânse până în prezent în cadrul acestei anchete, funcționari publici din cadrul AFDJ Galați, în calitate de reprezentanți ai acesteia, au obținut finanțare europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru achiziționarea a două remorchere multifuncționale - ambarcațiuni puternice folosite pentru tractarea unor ambarcațiuni și nave mai mari.
Acesta a fost rezultatul unui contract de achiziție publică lansat în septembrie 2019, în valoare totală de 35.144.000 lei - sumă echivalentă cu aproximativ șapte milioane de euro, potrivit comunicatului EPPO, citat de Radio România Actualități.
Se presupune că funcționarii publici au prezentat documente inexacte pentru a finanța proiectul. Deși ambarcațiunile erau destinate exclusiv navigației fluviale, suspecții au întocmit caietul de sarcini al licitației pe baza caracteristicilor tehnice mai restrictive și a cerințelor de construcție specifice navelor maritime.
Astfel, tipul de ambarcațiuni care se încadrau în criteriile din caietul de sarcini a fost foarte limitat, ceea ce a împiedicat participarea altor operatori economici la procedura de licitație și, în cele din urmă, a favorizat un singur candidat.
În urma finalizării contractului cu societatea furnizoare, cele două remorchere au fost livrate în iulie 2021 cu un pescaj nautic mai mare decât cel prevăzut inițial în caietul de sarcini al licitației și în contractul de achiziție.
Acest lucru le-a făcut să fie adaptate exclusiv pentru Dunărea maritimă, unde adâncimea apei permite navigația cu un pescaj mai mare. Prin urmare, cele două ambarcațiuni au fost inutilizabile pentru navigația fluvială, întrucât nu puteau tranzita rezervoarele pline ale sectorului fluvial al Dunării. Acest lucru a cauzat un prejudiciu bugetului UE în valoare de aproximativ 7 milioane de euro.
EPPO este parchetul public independent al Uniunii Europene. Acesta este responsabil de investigarea, urmărirea penală și trimiterea în judecată a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.
Citește și: