Sociologul Gelu Duminică, despre Black Friday: Suntem o societate care consumă mult, compulsiv, de foarte multe ori de proastă calitate
Weekend-ul reducerilor a consemnat vânzări record de produse și servicii.
Publicat: 14 Noiembrie 2023, 09:08 • Actualizat: 14 Noiembrie 2023, 21:23
Invitat în rubrica Apel matinal de la Radio România Actualități, sociologul Gelu Duminică a analizat, marți, comportamentul românilor în fața fenomenului Black Friday.
“Suntem o societate bazată pe consum mult, care este de foarte multe ori inutil, dar care, uite, se manifestă și în perioada asta. Dar sărbătoarea asta parcă e făcută pentru noi, nu pentru americani, Doamne iartă-mă, că de la cât de tare cumpărăm și cât de tare consumăm, un motiv pentru care poți sau un motiv care vine la pachet cu eventuale solduri, respectiv discounturi, "ce bine e!" Adică, din păcate, suntem o societate care consumă mult, compulsiv, de foarte multe ori de proastă calitate, însă, uite, avem și un middle-class care dorește să se afișeze”, a spus expertul.
“Suntem o țară în care a lipsit foarte mult și foarte multe, da, pe de o parte. Şi, doi, vă aduceți aminte camera aia de bună (…) în care dacă noi, copiii, intram, mamă, ce muștruluială ne luam, pentru că distrugem. Aia era pentru ceilalți, de fapt. Era pentru … să vadă lumea. Din păcate, încă în momentul de față sunt tributare acelei idei, respectiv să vadă lumea. Să vadă lumea că am un televizor mai mare, să vadă lumea că am un frigider nou, să vadă lumea că îmi permit, bă!”, a adăugat Gelu Duminică, citat de Rador Radio România.
“Noi nu urmărim produse, nu ne informăm despre ele, da, și suntem foarte creduli, pentru că nu am avut această informație şi această educație. Educație financiară se numește, da. Şi noi nu am fost obișnuiţi să ne uităm după astfel de... de a verifica astfel de lucruri. Fake news-ul este destul de prezent în România, Doamne iartă-mă. Doar am rămas pe trei generații după COVID, da, şi a prins chestia asta. Și atunci în momentul în care cineva ne servește o falsă reducere, noi nu mai stăm să o verificăm. Da, din păcate are legătură cu educația. Are legătură cu accesul la informație, pe care îl avem, ăla verificat, la acces la informație verificată. Are legătură și cu analfabetismul funcțional. Are legătură și cu o mulţime lucruri. Dacă vă uitați atent pe produse, care au fost cumpărate, o să vedeţi, de exemplu, că un tip de telefon care costă vreo mie și ceva de euro, în cinci minute au fost vândute 300 de unități, epuizat stocul, ceea ce arată că parte dintre noi, da, se aruncă de fapt în zona asta de capital simbolic. Adică e important să ai telefonul cutare, e important să vadă lumea, bă. Aia face pe om. Vă aduceți aminte acea zicală cu care noi am fost învățaţi? Da', telefonul face pe om, laptopul face pe om. Nu mai poți să ai o chestiune simplă, pentru că eşti sărac și sărăntoc”, a mai spus sociologul.
Citește tot articolul pe Radio România Actualități